Onze lesmotoren:

We hebben 4 Honda’s CB650F. Dat zijn onbeperkt vermogen (A) motoren. Hier mag je op rijden als je 21+ jaar bent.

In het midden staat de A2-motor: een Honda CB500F. Deze motor is ook uitgebreid met dubbele bediening en wordt gebruikt bij eerste lessen. De instructeur zit dan bij je achterop en kan, indien nodig, ondersteunen met een extra koppeling en rem.

Wij geven geen A1 les meer. Die motor mist namelijk het vermogen om je kwetsbaarheid te compenseren.

Hoe zit dat met die categorieën?
Voor alle categorieën geldt dat je drie examens moet afleggen: theorie, AVB (voertuigbeheersing) en AVD (verkeersdeelneming) (klik voor meer info). Wanneer je overstapt naar een andere categorie is dit anders geregeld. Dat leggen we hieronder verder uit.

Verder is het voor ons een vereiste dat je je autorijbewijs hebt, vanwege verkeersinzicht wat een stukje veiligheid met zich meebrengt aangezien je een stuk kwetsbaarder bent op een motor.

20 tot 21 jaar: A2
Deze motor is tot 35kW en heeft een maximum snelheid van ongeveer 165 km/u. Je hebt al een redelijke motor onder je zitten waar je goed mee uit de voeten kan. Na 2 jaar A2 mag je overstappen voor het A-rijbewijs en doe je opnieuw examen. We leggen dat hieronder uit.

Vanaf 21 jaar: A
Vanaf 24 jaar mag je alles rijden! De lesmotor heeft minimaal 50kW.
Code 80: Je mag vanaf je 21e het A-rijbewijs halen met een notitie. Je mag op een ‘zware’ motor je rijopleiding volgen, maar als je bent geslaagd mag je een motor rijden met maximaal 35kW vermogen (A2). Na 2 jaar, of als je binnen die tijd 24 wordt, wordt je rijbewijs automatisch omgezet in een volledig A-rijbewijs. Je hoeft dus niet meer opnieuw op examen!

Getrapt van A1 naar A2 of van A2 naar A:
Wanneer je minimaal 2 jaar in het bezit bent van het rijbewijs A1 of A2, kun je overstappen naar de volgende categorie (A2 of A). Daarvoor hoef je alleen maar een praktijkexamen verkeersdeelneming te doen (en de lessen om je weer bij te schaven).
Tijdens het getrapte examen kiest de examinator 2 van deze 4 bijzondere manoeuvres: de omkeeropdracht (halve draai), de parkeeropdracht, het wegrijden uit een parkeervak en het stapvoets rijden. Ook komt het zelfstandig routerijden aan bod. Hier zijn drie vormen van: het rijden naar een oriëntatiepunt, het rijden met navigatie en het rijden naar of het volgen van een opgegeven bestemming of en route d.m.v. bewegwijzering.